woensdag 21 december 2011

Reflectieverslag

Cultuurroute 2e jaars, portfoliovragen

1. Welke vaardigheden die horen bij het maakproces binnen jouw eigen discipline
    heb je goed kunnen gebruiken in het interdisciplinaire maakproces?
Het was duidelijk dat we beeldend niet alleen als decor wilden gaan gebruiken maar ook als beeld dat als het ware gebruikt wordt door dans en theater en wat in ons geval ook geluid produceert. De associaties die we bij de ruimte kregen hebben we omgezet in beeld. De keuze van het materiaal is ook gebaseerd op de ruimte. Hout, touw dit was wat voor ons gevoel er mooi bijpaste.    

2. Welke inzichten heb je gekregen in het maakproces van de andere disciplines?
Ik heb met name inzicht gekregen bij het zelf maken van een stukje dans. We zijn zelf aan de slag gegaan en ik heb goed begrepen hoe je bepaalde gevoelens en emoties over laat komen in bepaalde bewegingen. Dit geldt ook voor theater, we hebben wel met tekst gewerkt maar we wilden het niet heel duidelijk over laten komen wat we nu precies wilde zeggen maar zijn uitgegaan van essentiële begrippen. Die al veel voor het publiek zeggen, en waarbij het publiek zelf eigen gedachten erbij kan gebruiken.

3. Wat maakt voor jou interdisciplinair samenwerken anders dan monodisciplinair  
    samenwerken?
a.    met betrekking tot het begrijpen van elkaars taal
met betrekking tot het begrijpen van elkaars taal kan ik zeggen dat we veel gepraat hebben over begrippen in onze eigen discipline. We hebben duidelijk aan elkaar uitgelegd hoe wij bepaalde begrippen bedoelen en hoe wij daar tegenaan kijken. Dit hebben we met elkaar besproken en het leerproces was juist, om dit ook om te zetten in de manier waarop dans en theater ernaar kijkt. Anders is dus dat je deze verschillende manieren van begrippen gebruiken zelf ook anders toe gaat passen. 
b.    met betrekking tot het afspraken maken
bij  monodisciplinair samenwerken heb je meer vrijheid in het plannen van een afspraak of repetitie. Juist als je met verschillende disciplines samenwerkt wordt dit steeds lastiger om een goed moment uit te zoeken. Echter is dit bij ons wel helemaal goed gekomen.
c.    met betrekking tot het komen tot een kunstzinnig eindproduct
je bekijkt het van veel meer kanten. Als je alleen met je eigen discipline samenwerkt heb je vaak een eigen soort weg van denken. Je wereld wordt vergroot als je met meerdere disciplines samenwerkt. Iedere discipline heeft namelijk weer zijn eigen manier van kijken.

4. Waar wil jij in dit interdisciplinaire proces op beoordeeld worden?
    Wat vind jij belangrijk?
Ik vind de inzet belangrijk. Maar ook met name de aanwezigheid. Je merkt dat je met een groep bezig bent en je kunt gewoon niet afwezig zijn want je laat als het ware een andere deel van je groep in de steek. Ook vind ik het in het proces belangrijk dat je telkens je eigen gedachten in de groep gooit. Nieuwe ideeën bedenken en aanpassingen bedenken hoe het eventueel beter zou kunnen.

5. Waar wil jij met betrekking tot het interdisciplinaire eindproduct op beoordeeld worden?Wat vind jij belangrijk?
Op de manier hoe we beeldend met de materialen omgegaan zijn. Staat het beeldend werk op de juiste plek en komt het goed tot zijn recht of juist niet. Dit vind ik een belangrijk onderdeel. Ook of het beeldend werk op een juiste manier gecombineerd is met dans en theater. 

6. Aan welke aspecten van het EHBKproject in het eerste jaar heb je wat gehad in deze  
    Cultuurroute?

a.    met betrekking tot het proces
ik heb in het eerste jaar veel geleerd, met name over het ‘idee’. Ik had heel snel een idee voor me en wou dit heel snel uitvoeren. Zonder verder te denken en onderzoek te doen. Nu dit jaar hebben we hier juist heel veel aandacht aan besteed en heb ik mijn leerproces van vorig jaar goed verder ontwikkelt. Juist de vele ideeën die we hadden hoefden we op het laatst alleen nog maar in onze verhaallijn te plaatsen, dit was een fijne manier van werken.
b.    met betrekking tot het product
In het eerste jaar heb ik veel geleerd over een plek in een openbare ruimte. Waarom hang je op die plek je werk of waarom daar? Deze vragen werden steeds aan mij gesteld. Dit jaar koos je natuurlijk eerst je locatie en daarna ging je er verder iets van maken. Ik was me dit jaar meer bewust van de locatie. Ik ging ook qua materialen meer consequent om en had een rede voor waarom ik het op deze manier gedaan heb.

7. Welke kennis en/of vaardigheden zouden meer aan bod moeten komen in het
    interfacultaire curriculum om effectief interdisciplinair te kunnen werken?
Wij hebben vanuit onszelf aan elkaar als het ware lesjes gegeven. Dit was echter niet verplicht maar ik merkte dat ik hier veel aan gehad heb. We hebben juist de disciplines echt aan elkaar uitgewisseld. Dit was niet verplicht maar ik denk dat dit wel een heel belangrijk onderdeel is dat bij het proces hoort. Als ik bij andere groepjes kijk, zie ik heel vaak dat de danser zelf als het ware danst enz. Juist de verandering van de rollen is juist erg zinvol, hier leer je juist heel veel van.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten